pepatah bugis

"narekko sompe'ko,aja' muahcaji ana'guru,ancaji punggawako"-kalau kamu pergi merantau janganlah menjadi anak buah,tapi berjuanglah menjadi pemimpinnya"

pepatah minangkabau

dari mano titiak pelito,dari tangluang nan berapi,dari mano asa niniak kito,dari puncak gunung merapi

almarhum sultan ahmad muazzam shah

almarhum sultan ahmad muazzam shah

cogan kesultanan pahang

cogan kesultanan pahang
cogan diraja kesultanan pahang

cogan empayar kesultanan johor-riau-lingga-pahang

cogan empayar kesultanan johor-riau-lingga-pahang

pekan pahang

pekan pahang
pemandangan bandar pekan lama pahang

Thursday, April 8, 2010

orang besar istana tok panglima dalam I pahang berasal dari brunei

pemegang gelaran tok panglima dalam yang pertama dari zaman almarhum sultan ahmad muazzam shah adalah tok panglima dalam hitam abdullah.beliau telah berkahwin dengan dayang saemah binti pengiran sura negara pengiran anak badaruddin(suri bagauddin)berketurunan brunei.zuriat beliau ramai dan kebanyakkannya berada dipekan pahang,disini saya sebutkan beberapa org dari zuriat beliau.tok panglima dalam VI mohd taib bin tok panglima dalam V abu bakar bin tok panglima dalam IV mohd taib bin tok panglima dalam III hj muhammad bin tok panglima dalam I hitam abdullah bin pengiran sura negara pengiran anak badaruddin bin pengiran kerma indera pengiran anak bahar bin pengiran anak ismail yg berkahwin dgn pengiran anak siti aishah bt almarhum sultan omar ali saifuddin I(1740-1795)sultan brunei

8 comments:

  1. Assalamualaikum,
    Salasilah sultan Brunei sampai kepada Rasulullah S.A.W mengikut pendapat dalam forum:
    http://www.topix.com/forum/world/brunei/T4QB7MFN31HB4G3TG

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum...
    Saya adalah keturunan yang anda sebut dia atas,sy keturunan Panglima awang Hitam...beliau merupakan my great great great great grndfather...
    bru2 ini kami semua telah berada di perjumpaan hari keluarge keturunan pengiran sura anak badrudin di Dewan Sultan Ahmad Syah di pekan Pahang...asal usul telah di nyatakan...

    ReplyDelete
  3. yes,saya tahu dan saya juga dijemput ke perjumpaan hari keluarga pengiran sura negara anak badaruddin tapi tak dapat hadir

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum saudara Putra Zamin Eran,disini saya ingin membuat pembetulan keatas Pg Sura Negara Pg Anak Badaruddin Ibni Al Marhum Sultan Muhammad Khanzul Alam Sultan Dan Yng Dipertuan Brunei Darussalam Yng Ke 21,bukan ayahndanya Pg Kerma Indira Pg Anak Bahar Ibni Pg Anak Ismail.Untuk pengetahuan saudara Pg Anak Bahar adalah Putera kepada Sultan Muhammad Khanzul Alam ini bererti Pg Sura Negara Pg anak Badaruddin ada adek beradek dengan Pg Anak Bahar dan mereka kesemuanya adek beradek adalah 18 orang,saya adalah zuriat daripada Al Marhum Sultan Muhammad Alam Sultan Yng Ke 22 Yng Bergelar Sultan Merak Berapi saya sudah pun berjumpa dengan keluarga dari Pahang semasa perjumpaan di Brunei Darussalam pada Tahun 2011.Wassalam.

      Delete
  4. Sayang sekali...
    saya btul2 igin tahu dri asal nya keturunan saya...i just add u add my Fb...

    ReplyDelete
  5. salam alaykum

    saya syed mohd akmal ingin bertanya tentang keturunan sultan brunai yang menetap di pekan.
    saya diberitahu bahawa nenek embah saya iaitu nek dayang atau cik maimunah bte ishak berasal dari keluarga diraja brunei menetap di kg mengkasar, pekan. beliau berkahwin dgn tok mbah saya bernama syed muhammad bin syed abd rahman dan hasil dari hubungan ini lahirlah tok tina saya iaitu sharifah zainab bte syed muhammad. keturunan kami banyak di teluk ramunia, kota tinggi johor.

    jika anda tahu boleh tak saya dapatkan silsilah nek dayang (tok mbah/moyang) saya ini..tq

    ReplyDelete
  6. saya jugak di jemput kemajlis pengiran sura..tapi tak di nyatakan untuk apa...kalau lah sudah berkumpul semua keturunan kita itu..alhamdulillah....teruja saya membaca cerita ini...tahniah semua...

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum..izinkan saya tumpang tanya..ada tak sesiapa yg pernah dengar tentang hasan dan husin iaitu keturunan panglima hitam dr brunei yg lari ke pahang? Saya ingin sangat tau samada ianya sahih atau tidak kerana saya dikatakan dr keturunan itu. Almarhum datuk saya Awang Mohd Yusof bin Hussin. Ibunya berketurunan syed. Saya tak tau namanya tapi beliau adalah syarifah...mudahan2 ada yg boleh membantu sata mencari susur galur...terimakasij

    ReplyDelete