pepatah bugis

"narekko sompe'ko,aja' muahcaji ana'guru,ancaji punggawako"-kalau kamu pergi merantau janganlah menjadi anak buah,tapi berjuanglah menjadi pemimpinnya"

pepatah minangkabau

dari mano titiak pelito,dari tangluang nan berapi,dari mano asa niniak kito,dari puncak gunung merapi

almarhum sultan ahmad muazzam shah

almarhum sultan ahmad muazzam shah

cogan kesultanan pahang

cogan kesultanan pahang
cogan diraja kesultanan pahang

cogan empayar kesultanan johor-riau-lingga-pahang

cogan empayar kesultanan johor-riau-lingga-pahang

pekan pahang

pekan pahang
pemandangan bandar pekan lama pahang

Monday, April 19, 2010

keturunan tun mutahir

almarhum sultan abu bakar ibni dato temenggung seri maharaja tun daeng ibrahim johor-singapura telah berkahwin dengan che engku puan chik binti raja bendahara seri maharaja tun muhammad tahir@tun mutahir dan mempunyai zuriat iaitu tunku besar putri,beliau telah berkahwin dengan sepupunya iaitu ungku chik ahmad bin ungku abdul rahman ibni dato temenggung seri maharaja tun daeng ibrahim.mereka mempunyai 8 org putra dan putri iaitu 1)ungku abu bakar 2)ungku embong 3)ungku lok lok 4)ungku kechil 5)ungku noor 6)ungku lebar 7)ungku zahrah 8)ungku muhammad

4 comments:

  1. bley bg salasilah keluarga tun mutahir?

    ReplyDelete
  2. saya dari keturunan wan mutahir...dari keturunan wan da...salah sorang anak wan da iaitu wan muhamad..salah sorang anak wan muhamad iaitu wan shahid...salah sorang anak wan shahid iaitu wan asiah..iaitu ibu saya..nama saya dah takde wan lagi...

    ReplyDelete
  3. As salam..saya dari keturunan Tun Wan Mutahir generasi ke 5..saya Wan Hahnidasham Binti Wan Abdul Ghani@ Che Wan Derani bin Wan Muhammad Bin Wan Da Ibni Almarhum Tun Wan Mutahir..ayahanda saya punya carta salasilah keluarga dan tinggalan sejarah dari keturunan keluarga kami

    ReplyDelete
  4. nied;
    kamu mungkin pangkat anak sedara saya..datuk kamu dan ayah saya adik beradik ibu kamu dan saya sepupu...:)

    ReplyDelete