pepatah bugis

"narekko sompe'ko,aja' muahcaji ana'guru,ancaji punggawako"-kalau kamu pergi merantau janganlah menjadi anak buah,tapi berjuanglah menjadi pemimpinnya"

pepatah minangkabau

dari mano titiak pelito,dari tangluang nan berapi,dari mano asa niniak kito,dari puncak gunung merapi

almarhum sultan ahmad muazzam shah

almarhum sultan ahmad muazzam shah

cogan kesultanan pahang

cogan kesultanan pahang
cogan diraja kesultanan pahang

cogan empayar kesultanan johor-riau-lingga-pahang

cogan empayar kesultanan johor-riau-lingga-pahang

pekan pahang

pekan pahang
pemandangan bandar pekan lama pahang

Friday, April 9, 2010

list nama pelajar-pelajar yang pernah menuntut di maktab melayu kuala kangsar yang berasal dari pahang(tidak termasuk kerabat diraja pahang)


1)abu bakar bin ahmad 2)alias bin mohd ali 3)abu bakar bin hussain 4)ahmad bin hussain 5)abdul kadir bin tok muda abdul rahman 6)abdul rahim bin hussain 7)abdul rahim bin tok muda bek 8)chik bin sidek 9)hashim bin abdul malek 10)hussin bin tok muda hassan 11)ismail bin ibrahim 12)ismail bin jamal 13)ibrahim bin mahmud 14)mohd idris bin hj ali 15)jamaluddin bin aji 16)mohd taib bin awang nong 17)mohd taib bin hj mohd amin 18)mohd amin bin hj abdul latif 19)mohd norin bin imam esa 20)mohd nor bin zabidin 21)osman bin taat 22)othman bin karim 23)saidan khadri bin taharin 24)salim bin tok pentara hj awang muhammad 25)syed abu bakar bin syed abdul hamid 26)syed zin bin syed abdul hamid 27)tajul maulok 28)tahir bin haji muhammad 29)wok nordin bin dato abdullah 30)yeop mahidin 31)hood bin dato ahmad 32)hussain bin abdul ghany 33)abu bakar bin mahmud 34)mohd mahbub bin amin 35)ahmad bin rerah 36)mokhtar bin mohd nor

6 comments:

  1. azmarita amin zahariJuly 3, 2010 at 2:07 PM

    assalamualikum Dato'
    saya sangat tertarik membaca blog Dato' ini....ayah saya juga turut belajar d MCKK....En Amin Zahari bin Mahmud, berasal dari raub pahang....:)class of 1954 if my counting is not wrong ;)
    thank you for sharing your family's history.....

    ReplyDelete
  2. Aslm arwah ayah saya ialah Abu bakar bin Mahmud or Dato Dr Haji Abu bakar bin Mahmud dari kampung Tebing tembah Kertau Pahang saya ialah Suzanna atau suzie anak sulung arwah

    ReplyDelete
  3. Assalam..tuan..nama saidan khadri seperti nama arwah tuk saya Saaidan Khadri bin Taharin. Dulu dia adalah seorang Majistret di Kuala kangsar, berketurunan bugis juga

    ReplyDelete
  4. Nama Saidan Khadri bin Taharin adalah seperti nama datuk saya yg bernama Saaidan Khadri bin Taharin. Dahulu dia adalah seorang Majistret di Kuala Kangsar,Perak dan berketurunan Bugis juga. Mengikut cerita arwah nenek saya, Hajjah Zainab, nama sebenar datuk saya Yahya tetapi dianugerah dengan nama Saaidan Khadri. Wallahu'a'lam.

    ReplyDelete
  5. salam... my grandfather ialah dato yeop mahidin

    ReplyDelete
  6. As salam, saya sgt suka membaca blog ini, kalau tak keberatan, boleh diperkembang atau di update kan ..
    Tak silap saya, ramai yg berketurunan Bugis . Menjadi tanda tanya kepada saya nama di atas no 23) Saidan Khadri..saya pernah diberitahu nama tersebut diberikan kepadanya dari sultan. Nama sebenar yahya bin taharin. Seorang majistret . Adakah beliau di dalam gambar itu?
    Terima kasih.

    ReplyDelete