pepatah bugis

"narekko sompe'ko,aja' muahcaji ana'guru,ancaji punggawako"-kalau kamu pergi merantau janganlah menjadi anak buah,tapi berjuanglah menjadi pemimpinnya"

pepatah minangkabau

dari mano titiak pelito,dari tangluang nan berapi,dari mano asa niniak kito,dari puncak gunung merapi

almarhum sultan ahmad muazzam shah

almarhum sultan ahmad muazzam shah

cogan kesultanan pahang

cogan kesultanan pahang
cogan diraja kesultanan pahang

cogan empayar kesultanan johor-riau-lingga-pahang

cogan empayar kesultanan johor-riau-lingga-pahang

pekan pahang

pekan pahang
pemandangan bandar pekan lama pahang

Saturday, April 17, 2010

keturunan bugis dipahang


di negeri pahang amnya kebanyakkan penduduknya adalah berketurunan melayu johor,bugis,minangkabau,arab dan rawa mandahiling.ramai diantara mereka telah berkahwin bercampur campur bugis x minang,arab x bugis dll.antara tempat yang mempunyai ramai penduduk berketurunan bugis adalah di endau-mersing(dahulu sempadan pahang-johor ialah dikuala sedili),luit-chenor,pekan dan temerloh.antara maklumat terawal penempatan bugis dipahang adalah maklumat mengenai bonda bendahara tun koris ibni bendahara tun abd majid yang berketurunan bugis dari endau dan saya rasa ada hubungan dgn keturunan bekas penghulu pianggu,rompin iaitu jenang login.ini salasilah keturunanya,haji masood bin haji sulaiman(abang beliau dato haji bidin) bin jenang login bin jenang rion bin said bin daeng kalok bin panglima daeng bujang.panglima daeng bujang mempunyai dua adik beradik iaitu panglima hitam dan panglima lontarak.manakala di luit dan chenor terdapat ramai keturunan bugis diantaranya isteri almarhum sultan ahmad muazzam shah iaitu cik saoma bt daeng minai(wok koro)manakala dipekan adalah keturunan karaeng agang jene@mohd nasiruddin@karaeng aji@tok tuan yang berhijrah kepahang tahun 1722 kerana merajuk tidak dipilih menjadi raja luwuk ke 20,darinya adalah keturunan dari sebelah perempuan moyang tun abdul razak bekas pm malaysia.manakala dikalangan kerabat diraja pula adalah keturunan isteri engku muda mansur iaitu che wok bt haji abdul ghani bin abdul karim bin daeng abd latiif(keturunan bugis dari linggi-selangor-singapura).wallahu'alam(gambar diatas ialah balai lompoa,luwuk)

38 comments:

  1. Salam. Saya adlah salah seorang cucu cicit Jenang Rion 22 persaudaraan. Cucu kepada Cikgu Musa bin Abdul Rahman yang lahir di Endau tahun 1900. Sulaiman bin Login adalah moyang saudara saya. Saya sedang membuat kajian tentang salasilah keluarga, dan harap Tuan boleh membantu saya sedikit sebanyak dalam usaha saya ini. Saya boleh dihubungi di mutalib.saifuddin@gmail.com
    Terima kasih.

    ReplyDelete
  2. waalaikumsalam,tidak banyak yang saya ketahui kerana ia juga masih dlm penyelidikan saya.ini kerana keluarga ini yang asalnya dahulu bernaung dibawah kesultanan pahang telah bertukar kepada kesultanan johor akibat dipisahkan pihak british.dahulu sempadan pahang-johor adalah di kuala sedili besar.wassalam

    ReplyDelete
  3. yang saya ketahui hanyalah jenang login bin jenang rion bin said bin daeng kalok bin panglima daeng bujang.

    ReplyDelete
  4. maaf kerana mengambil masa yang lama untuk membalas.

    Merujuk kepada buku Salasilah keluarga saya di sini:

    http://catalogue.bl.uk/F/?func=full-set-set&set_number=142318&set_entry=000002&format=999

    nama muhammad said bin JAAFAR. Jaafar dilahirkan di Bintan dan telah kembali kerahmatullah di sana.

    Baru baru ini dengan takdir ALLAH saya telah berhubung dengan cucunda Allahyarham Hj Masood Sulaiman, dan beliau telah menyebut perkara yang sama: yakni Jenang Rion bin DAENG KALOK bin PANGLIMA DAENG BUJANG. Maklumat ini tidak termaktub langsung didalam buku salasilah seperti yang tertera diatas. Saya yakin ianya benar, tetapi dimanakah encik dapat ketemu dengan maklumat itu? Adakah ianya maklumat bertulis atau lisan?

    Wassalam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,,saya pun dari susur galur daeng kalok,,bleh hubungi saya wassap 0199200198

      Delete
  5. berminat dengan info diatas, saya orang endau dan nak tahu pasal dua puluh persauraaan tu kalau tidak keberatan. ingin sangat tahu siapa tu panglima lontar rakan daeng bujang

    ReplyDelete
  6. assalammuaalaikum,saya muhammad fawzi b ahmad keturunan saya dari bugis endau,kg air tawar datok saya ada persaudaraan dengan dato bidin bin login bekas penghulu piaggu ,saya boleh di hubungi die-mail p-fawzi@utm.my,0177293454.

    ReplyDelete
  7. assalamualaikum... saya cucu haji maso'od bin sulaiman.. ada pun yg sedara jumpa tu abg saya.. dari mana sedara dapat salasilah ini?

    ada pun salasilah ini ada di tulis di pusara arwah datuk saya di tanah perkuburan batu 3...

    ReplyDelete
  8. assalamualaikum,
    saya berminat nak mengetahui tentang asal usul keturunan keluarga saya dimana semua info lisan yg di beritahu oleh arwah nenek dan datuk saya dahulu yang mana kedua-dua mereka pernah berkhidmat di istana diraja pekan pada satu masa dahulu dan buat pengetahuan semua kami berketurunan bugis dan nama arwah datuk adalah Husin Bin Abdullah atau nama gelaran Husin Cik Lah yang mana dikatakan arwah moyang saya juga pernah berkhidmat dengan kerajaan istana Pahang pada zaman pemerintahan Almarhum Sultan Abu Bakar dan juga Ayahandanya......wallahualam....... dan sekiranya ada sesiapa yang mengetahui atau mempunyai bukti tentang fakta ini diharap dapat tampil ke depan........sekian..Assalamualaikum...

    ReplyDelete
  9. Sangat menarik pada tahun 2005 ayah saya ada mendapat risalah jemputan untuk menghadiri Pertemuan Keluarga Waris Keturunan Jenang Rion.. pada 29.01.2005 di Batu 1 Jalan Mersing, Endau JOHOR..(Encik Mohd Nor bin Yon).. malangnya pertemuan itu dibatalkan.. Oleh itu saya masih mencari dimana conection bagi keturunan keluarga saya.. Saya Zafiq (lahir tanggal 27.Oktober.1983) bin Zainal Abidin bin Haji Abu Bakar bin Haji Ariff..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam saudara Zafiq...now kita adalah saudara & sama keturunan...nama Mohd Noh tu adalah pankngah saya...alamat yg saudara sebut tu adalah alamat arwah atok saya...bagaimana saya bole menghubungi saudara?

      Delete
  10. Benarkah Jenang Rion mempunyai anak lelaki yang turut dikenali sebagai..

    1. Jenang Tomong
    2. Jenang Uda
    3. Jenang Login
    4. Raja Alang Bin Long (Tok Usu Wahid)

    ReplyDelete
  11. salam,saya Rohizal bin moktar bin salleh bin bidin bin jenang login .

    Baru tadi berbincang bersama sepupu2 utk mencari waris 2 kita.

    semuga berjaya.
    tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. assalammualaikum..saya adalah keturunan drpd jenang(mengikut cerita ayah).tetapi betulkah jenang ini ada 4 adik beradik yg kemudiannya berpecah..yg saya tahu keturunanya ada menyimpan keris dn tombak
      1.Janing
      2.Jenang
      3.Geliga
      4.Geligir

      saya drpd rompin.Mohd Nor Khairil b.Tapa b.Mat Arif b. Chandang b......maaf dah x berapa ingat.

      Delete
  12. salam...nama sy azir salleh dan kini saya berusaha mencari keturunan saya daru Bugis yg telah menetap di triang sungai kuang, endau...keturunan pak samad. nama penuh beliau sy x tahu. kalo ada sesiapa yg tahu bleh email pada sy taklukjgt@gmail.com. sy kini menetap di kuantan pahang.

    ReplyDelete
  13. Saya faizal ingin mencari keturunan saya, mengikut ibu datuk saya Mahmud Bin Abdul Wahid Bin Rion Bin Logen. Pernah menetap di batu 1 1/2 kat Rumah Arwah Pak Yon. Menurut ibu ramai keturanannya di kebumikan di kampung Buloh Betong, Endau.

    ReplyDelete
  14. Saya faizal ingin mencari keturunan saya, mengikut ibu datuk saya Mahmud Bin Abdul Wahid Bin Rion Bin Logen. Pernah menetap di batu 1 1/2 kat Rumah Arwah Pak Yon. Menurut ibu ramai keturanannya di kebumikan di kampung Buloh Betong, Endau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. https://www.facebook.com/salim.muhamad.3November 7, 2015 at 9:33 PM

      Anda boleh menghubungi Ketua Kg Sg Padang. 2 minggu lepas saya gtelah berjumpa dengan Tok Azizah bt Majid bin Dato Mohd Ali

      Delete
  15. Salam... saya Amir Nurashid Bin Ahmad Nasaruddin Bin hj salleh Bin Bidin Bin Jenang login..

    saya teruja serta bangga dapat mengetahui smula waris waris sy.

    Teruskan.. shabat.

    ReplyDelete
  16. Salam... Amir Nurashid Bin Ahmad Nasaruddin Bin Hj Salleh Bin Bidin Bin Jenang login.

    Dri cite.. atok2 sy dlu.. waris waris sy ni.. adalah antra org2 yg tnma dh hebat pd wktu ketika dlu. dn pe yy sy bole.. ingin jelaskn. de ke pihk lain sdar atau memng mnjdi lumrh ianya hnya skdar d telan zaman.
    mngkn keadaan ni.. hnya dpt sy mngumpul dn melengkpkn smula waris waris sy.
    Tpi... adakh... kte sdia mklum.. pd prjuangn, kehebtn dn keberanian waris waris nma yg de ni.. d nilai akn sblk kbenran riwayat nye....?
    D hrp sama2 mnyelami slg ia nye msh kyataan dlm trsirat...
    Wassalam... smua.

    ReplyDelete
  17. saya mendapat info sedemikian juga, keturunan nya ada menyimpan keris dan tombak- pianggu dan endau adalah kg datok nenek moyang belah lelaki keluarga saya

    ReplyDelete
  18. Dua adik beradik? Tahu kah nama sebenar mereka 2 adik beradik itu?

    ReplyDelete
  19. Salam kpd semua, saya juga sedang mencari salasilah keturunan yg mana d beritau olih bapa saya bahawa kami adalah keturunan bugis yg dulu nya memakai nama daeng. Menurut beliau kami mempunyai ramai saudara mara d pahang dan teluk ramunia d johor. Kami d singapura juga ada brkaitan keturunan dgn temenggong daeng Abdul Rahman tetapi saya masih belum dapat menemui d mana sambungan salasilah ini. Saya zailan bin mohd@abdul rahman bin osman bin sapeh@daing penghulu bagok bin daeng abdul rahman bin ? Ada sesiapa mengetahui nama yg tertera ini atau pernah dengar cerita2 yg ada kaitan dgn sedara bugis d singapura kampong bedok bolih lah email kpd saya zailm@singnet.com.sg. Terima kasih.

    ReplyDelete
  20. Salam kpd semua, saya juga sedang mencari susur galur keturunan saya yg mana d beritahu olih bapa saya, kami ada ramai sedara d pahang org bugis. Moyang saya masih memakai nama daeng. Saya juga d pesan2 yg kami juga ada lah keturunan temenggong abdul rahman tp saya masih tidak dpt sambungan salasilah ini d mana. Juga ramai sedara d teluk ramunia johor. Saya zailan bin mohd@abdul rahman bin osman bin sapeh@daeng penghulu bagok bin daeng abdul rahman bin ? Kalau ada sesiapa tau dgn nama2 datuk n moyang saya ni email kpd saya zailm@singnet.com.sg. Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah saya dah jumpa salasilah moyang saya Sapeh. Nama betul beliau Shafiee bin Abdul Rahman bin Tun Mutahir. Pembetulan : daing penghulu bagok bukan Shafiee bin Abdul Rahman...tok bagok ia lah moyang kpd sepupu saya. Harap maaf atas kesilapan ini.

      Delete
  21. http://www.theweeklypay.com/index.php?share=234690

    ReplyDelete
  22. saya nak hubungi saudara...saya keterunan bugis d endau dari cicit jenang Login bin Jenang Rion...salasilah ada pada saya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam.. sy salah seorang dari cicit jenang login.. apakah? Mksud tuan itu.. salasilah yang lengkap untk di kongsi pd semua brkaitan keturunan kita ini..

      Delete
  23. saya mencari sejarah,keturunan dan salasilah jaafar bugis dr endau rompin,plz email saya aididrentaka@gmail.com

    ReplyDelete
  24. keturunan nya ada menyimpan keris dan tombak..ianya benar... pianggu..endau...mersing....johor

    ReplyDelete
  25. Ass salam mintak mf klu sy bertanye sekada untuk bertanye.... ad x dlm salah silah ni yg ad gelaran lebai?

    ReplyDelete
  26. Salam..sy Zulkarnain b Zakaria..Anak kpd Sapiah bt Mohamed bin Arom bin Kuta bin Jabar bin Said https://www.facebook.com/groups/waristokota/?fref=nf

    ReplyDelete
  27. Amirul Asyraf ZulkifliAugust 20, 2015 at 1:01 AM

    Salam tuan, saya merupakan cicit Mariam anak kepada Jenang Riyon"Riyon Muhammad Said" dan beringin minta bantuan tuan kalau tuan ada kisah moyang saya Jenang Riyon bolehkah tuan berkongsi di blog ni? Terima Kasih

    tuan juga boleh contact saya di FB saya https://www.facebook.com/amirul.asyraf.3152130

    ReplyDelete
  28. cerita lisan berkaitan 7 beradik yg datang dari tanah bugis lalu membuka penempatan di endau termasuk pianggu dan kwsn sekitarnya .sila rujuk di FB waris tok kota.kami sedang menjejaki waris2 keturunan tok jabar.sila hubungi saya di FB hasrie amli

    ReplyDelete
  29. Minta laluan Admin.... Kami dari Jurai Tok Kachong@Tok Jabar, Tok Kota, Tok Parit, Tok Lapis, Tok Kubu serta yang ada kaitan dengan keluarga Jenang yang berasal dari Endau, Pianggu, Setajam seerta kawasan yang berhampiran dengannya akan mengadakan hari keluarga pada 8 Februari 2015.

    Waris2 yang merasakan ada kaitan dengan tokoh tersebut dan ingin bersama-sama bolehlah menghubungi saya di alamat FB di atas atau Whatsapp ke 0192385812, 0139525668, 0129550686 atau 0177071913 untuk mendapatkan maklumat. Terima kasih.

    ReplyDelete
  30. boleh dihubungi di.. https://www.facebook.com/salim.muhamad.3

    ReplyDelete
  31. assalamualaikum
    kami sekeluarga dan saudara mara di tg gemok rompin pahang pun sedang mencari salasilah keturunan jenang login.. mak saya bernama rosnah bt ali bin hassan bin login..org kg pnggil isteri hassan bin login org panggil tok kundur..

    ReplyDelete
  32. askm. pernah dengar tak 2 beradik bugis yg bersama org kaya semantan. lpas perang saudara bawa dri ke jelebu. salah sorang pernah jd undang jlebu

    ReplyDelete