pepatah bugis

"narekko sompe'ko,aja' muahcaji ana'guru,ancaji punggawako"-kalau kamu pergi merantau janganlah menjadi anak buah,tapi berjuanglah menjadi pemimpinnya"

pepatah minangkabau

dari mano titiak pelito,dari tangluang nan berapi,dari mano asa niniak kito,dari puncak gunung merapi

almarhum sultan ahmad muazzam shah

almarhum sultan ahmad muazzam shah

cogan kesultanan pahang

cogan kesultanan pahang
cogan diraja kesultanan pahang

cogan empayar kesultanan johor-riau-lingga-pahang

cogan empayar kesultanan johor-riau-lingga-pahang

pekan pahang

pekan pahang
pemandangan bandar pekan lama pahang

Friday, October 29, 2010

kesultanan indragiri keturunan kesultanan temasek dan melaka




kerajaan mahligai atau keritang yang kemudian dikenali sebagai kesultanan indragiri atau kesultanan kemuning telah diasaskan raja kechik mambang@raja merlang I ibni sultan muhammad syah I(temasek dan melaka).ia terletak disungai indragiri sumatra. sebelum ini kerajaan indragiri yang dahulu dikenali sebagai keritang terletak dibawah jajahan empayar sri wijaya yang berpusat diandalas,palembang.kemudiannya ia dijajah oleh kerajaan majapahit dan sebagai hadiah perkahwinan putri bathara majapahit raden galoh chandera kirana dengan sultan mansur shah melaka, indragiri diserahkan kepada sultan melaka dan dengan itu dengan itu indragiri bernaung dibawah kesultanan melaka.raja merlang II(sultan jamaluddin inayat shah ibni raja iskandar narasinga I) pemerintah indragiri telah dikahwinkan dgn raja putri bakal binti sultan mansur shah melaka dan dari perkahwinan ini lahirlah raja narasinga II yang kemudian dikenali sebagai sultan alauddin iskandar shah ,beliau juga telah berkahwin dengan putri sultan mahmud shah I melaka.sultan alauddin telah ditabalkan sebagai sultan indragiri pertama yang merdeka pada tahun 1511 setelah melaka telah dijajah oleh portugis.kerajaan indragiri merdeka berkerajaan dari tahun 1511 sehingga tahun 1963.
(foto istana kesultanan indragiri dan waris kesultanan indragiri)foto masjid raya rengat indragiri

2 comments:

  1. sebagai keturunan Sultan Indragiri saya sangat senang membaca tulisan mengenai sejarah kesultanan Indragiri ini. Terima kasih dan salam kenal untuk Bendahara Zamin Eran. salam- Tengku Parameswara Arif.

    ReplyDelete