pepatah bugis

"narekko sompe'ko,aja' muahcaji ana'guru,ancaji punggawako"-kalau kamu pergi merantau janganlah menjadi anak buah,tapi berjuanglah menjadi pemimpinnya"

pepatah minangkabau

dari mano titiak pelito,dari tangluang nan berapi,dari mano asa niniak kito,dari puncak gunung merapi

almarhum sultan ahmad muazzam shah

almarhum sultan ahmad muazzam shah

cogan kesultanan pahang

cogan kesultanan pahang
cogan diraja kesultanan pahang

cogan empayar kesultanan johor-riau-lingga-pahang

cogan empayar kesultanan johor-riau-lingga-pahang

pekan pahang

pekan pahang
pemandangan bandar pekan lama pahang

Sunday, February 20, 2011

photo keturunan imam perang syed deraman




foto disebelah kiri duduk ditengah ialah jumaat atau syed omar bin imam perang syed deraman bondanya dipercayai adalah adinda kepada almarhum bendahara tun mutahir ibni bendahara tun ali pahang ,yang berdiri paling kiri ialah wok abdul wahab bin jumaat@syed omar.foto diambil waktu aidilfitri 1947.foto disebelah kanan adalah wok abdul wahab bin jumaat@syed omar bin syed deraman@abd rahman bin penghulu syed daeng mohd amin(penghulu pulau tekong kecil singapura)bin long ibni raja haji fisabilillah.

1 comment:

  1. Assalammualaikum semua,

    Keluarga ibu saya berasal dari Kg. Pahang, Pulau Tekong Besar. Dia mengatakan dia adalah dari keturunan Tun Mutahir. Alhamdulillah ada juga kejayaan sedikit mencari keturunan ibu saya tetapi bnyk lagi yang belum dapat diketahui.

    Menurut ibu saya dan ramai bekas penduduk Pulau Tekong Besar, pulau tersebut diibaratkan seperti 'pulau saudara' kerana ramai mengenali dan ada pertalian darah antara satu sama yang lain, tak kira sama ada di kg Pahang, Permatang, Sanyongkong dll.

    Selain dari itu, saya juga ingin mengetahui kisah2 dari Pulau Tekong Kechil kerana juga berkemungkinan ada pertalian darah.

    Saya boleh dihubungi di mdbsms_07@yahoo.com. Terima kasih.

    ReplyDelete